La Biblioteca „Ghenadie Episcopul” a Centrului Eparhial din Buzău, a avut loc joi, 29 noiembrie 2018, o întâlnire pentru valorizarea temei propuse în Săptămâna educației globale: „Lumea se schimbă! Noi?”, prin prelegerea interactivă: „Dialogul intercultural şi interreligios – factor de comunicare global”, susținută de Pr. prof. Cristian Marius Dima, Master în Management intercultural al Catedrei UNESCO pentru Schimburi Interculturale și Interreligioase al Universității din București.

La eveniment au participat 60 de elevi de la Seminarul Teologic Ortodox „Chesarie Episcopul” și de la Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret” din Buzău, însoțiți de Dna prof. dr. Carmen Iosifescu, alături de Dna Anca Damian, directorul executiv al Camerei de Comerț, Industrie și Agricultură Buzău, și dl Marius Bozioreanu, de la Centrul Europe Direct Buzău, care au și organizat un stand cu materiale informative pe tematica conexă evenimentului.

Dna prof. Carmen Iosifescu a apreciat în mod deosebit reușita acestei activități, declarând că a fost „o întâlnire «cu sufletele deschise», un popas cultural relevant, firesc, hrănitor, dedicat dialogului culturilor care recunosc, dincolo de diferențele lor, că fiecare contribuie la îmbogățirea vastei experiențe umane, că identitatea și alteritatea sunt de nedespărțit”.

„Prezentarea pr. prof. Dima Cristian, marcată de sens, de o bucurie naturală de a împărtăși și pigmentată de umorul specific, ne-a reamintit că o relație interculturală se practică, și nu se decretează, că o cultură se trăiește, se transmite, dar nu se explică, că stima de sine și a altora naște priviri și atitudini ale celuilalt mai mult decât cuvinte. Și dacă «lumea nu-ți poate dărui ceea ce nu primește de la tine» (F. Schiller), nu ne rămâne de făcut decât să ne deschidem spre această întâlnire, acceptare, înțelegere a celuilalt, spre această oglindire a unora în ceilalți. Activitatea s-a dovedit (fără a-și fi propus explicit) a fi o pledoarie pentru schimbare, căci, deși nu ne stă în putință a schimba lumea, putem schimba lumea noastră. E o chestiune de alegere și de educație”, a adăugat doamna profesoară.

Pornind de la cuvintele Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, evidențiate de părintele profesor în argumentarea sa: Cultul înseamnă cultivarea relației omului sau a comunității umane cu Creatorul divin, în timp ce cultura înseamnă cultivarea relației omului cu creația lui Dumnezeu”, Dna Anca Damian a afirmat următoarele:

„În societatea contemporană, contactul culturilor, favorizat de dinamica globalizării, fenomenul migrației și noile tehnologii de comunicare, presupune și întâlnirea religiilor și a culturilor. Această interacțiune reprezintă o realitate și, totodată, o provocare cotidiană și poate conduce la conturarea unor atitudini de indiferență și intoleranță. Prezentarea de excepție realizată de preotul profesor Cristian Marius Dima a captat atenția tuturor participanților, care au înțeles de ce între cultul religios și cultura omenească există o legătură foarte profundă.

Grăitor a fost și entuziasmul tinerilor participanți, Maria Cristea, elevă în clasa a X-a A la Colegiul Național Pedagogic „Spiru Haret”, subliniind că întâlnirea de astăzi a ajutat-o să-și lămurească o serie de aspecte legate de relațiile interpersonale.

„Mi-au prins foarte bine exemplele și explicațiile date de părintele profesor Dima Cristian, mai ales cele legate de diferența dintre comunicare și transmitere. De când am început să realizez cu adevărat pe ce lume trăiesc, am căutat soluții de comunicare eficientă și plăcută, așa că aceste subiecte mă atrag în mod special, indiferent de circumstanțe. Consider că este foarte important să știm să comunicăm, să ne facem ascultați, să ascultăm și să dăm dreptul la opinie celorlalți, fără a descuraja sau a sfida. În lumea asta, până și adevărul ajunge să fie relativ, iar dreptatea nu este obligatorie”.

Dincolo de funcția euristică a demersului educativ inițiat, elevii s-au aflat permanent conectați la perimetrul cultural nou creionat de profesor, fiind invitați să se exprime pe marginea temelor de reflecție propuse și dând feedback pentru achizițiile și atitudinile însușite, într-un proces dinamic de educație nonformală, presărată cu umor, argumente și emoție.