Împreună cu alți profesori și elevi din România, Bulgaria, Italia și Spania, cinci elevi ai Seminarului Teologic Ortodox „Chesarie Episcopul” din Buzău: Alin Cătănoiu, Serafim Clapa, David Vîlcu, Valentin Turea și Andrei Apostu, însoțiți de profesorul lor de Limbi moderne, pr. Cristian Dima, au participat la ultima reuniune de lucru a proiectului european Formation et innovation pour un avenir durable, în Granada, Spania, în perioada 8-14 mai 2023.
Împreună în săli de clasă, pe scene de teatru, în castele medievale sau pe platforme de cercetare, 40 de profesori și elevi au îmbinat experiențe de învățare în context nonformal, având ca nucleu tema reuniunii: „Agricultura ecologică și producția de energie proprie”. Elevii seminariști au prezentat abordarea lor integrată privind agricultura ecologică emergentă din județul nostru (6147 ha și 227 de operatori în acest domeniu, în 2022), ineditul Băncii de Resurse Genetice Vegetale din Buzău, succesele inputurilor de la Stațiunea de Cercetare-Dezvoltare pentru Legumicultură din municipiu, de la Stațiunea de Dezvoltare Pomicolă Vernești, unicitatea vinurilor din podgoriile de la Pietroasele și Zorești, precum și tradiția creșterii cailor la Herghelia din Cislău ori a creșterii bovinelor la Dulbanu. Aceste aspecte s-au articulat cu prezentările și vizitele făcute la producători de energie verde, atât în județul nostru, cu prilejul găzduirii unei reuniuni similare, în luna mai 2022, cât și acum, în regiunea Tabernas din Andaluzia, unde se află Platforma Solară din Almería, cel mai mare centru de cercetare, dezvoltare și testare cu concentrare a tehnologiei solare din Europa, în singurul deșert adevărat de pe continentul nostru.
Continuând seria atelierelor, a învățării prin experimentare directă, dar și a superlativelor în domeniul durabilității, echipa transfrontalieră a vizitat și purtat discuții cu reprezentanții Parcului științific și tehnologic în domeniul sănătății din Granada, singurul de acest gen din Spania, specializat în Științe ale Vieții și Sănătății, cu investiții de peste 700 milioane de euro, în patru direcții strategice: îngrijirea sănătății, învățare, cercetare și dezvoltare de afaceri.
Pașii au căpătat apoi ecou pe drumurile de la poalele munților Sierra Nevada, pentru a descoperi pagini de istorie păstrate peste veacuri la castelul de La Calahorra, capodoperă a Renașterii italiene în afara granițelor acesteia, din secolul al XVI-lea, descoperind ulterior faimoasa Alhambra, unul dintre cele mai importante monumente de arhitectură maură din Spania, creator al stilului nasrid care-și atinge apogeul în secolul al XIV-lea. Aici își va scrie faimosul diplomat și scriitor american Washington Irving celebra sa culegere de eseuri, „Povestiri din Alhambra”, pe la 1832, împărtășind, până astăzi, farmecul unei lumi din „1001 nopți” ale Orientului, surprins la celălalt capăt al lumii europene.
Au urmat vizite la producători locali de ulei de măsline și de legume bio, la țărmul Mediteranei și la singurul producător de rom din Europa continentală, după rețeta specială a familiei proprietare.
Aventura cunoașterii și învățării prin participare directă s-a încheiat la Madrid, unde delegația noastră a avut ocazia să descopere farmecul capitalei spaniole, aflată în atmosferă de sărbătoare, cu prilejul celebrării ocrotitorului spiritual al orașului, Sfântul Isidor Plugarul, în zilele de 13-15 mai, din acest an. Amestec de evlavie și exuberanță, de respect față de tradiție și deschidere față de noile arte urbane, sărbătoarea madrilenilor a fost împărtășită de zeci de mii de catolici și turiști veniți din toate colțurile lumii, pentru a face celebrul pelerinaj, pentru a admira minunatele costume tradiționale cu care localnicii ies pe stradă sau pentru a gusta mâncărurile tipice gătite cu această ocazie.
La finalul mobilităților transnaționale din acest demers de învățătură prin învecinare, considerăm că cele mai importante realizări au fost ieșirile din zona de confort ale elevilor și profesorilor, care au condus la dezvoltarea competențelor lingvistice și interculturale, cunoașterea de noi domenii, mai puțin abordate în sistemul formal de învățământ, și de alte societăți europene, însă credem că cele mai importante au fost întâlnirile cu mulți colegi, vechi și noi, și prieteniile legate – însuși acest proiect este rezultatul prieteniei a patru profesori de Limba franceză din Buzău, Focșani, Blagoevgrad și Granada, care s-au întâlnit pentru prima dată în 2009, la o școală de vară în Montpellier, Franța, și care au realizat un prim proiect european al liceelor lor în anii 2010-2012. Și Dumnezeu a avut grijă să păstrăm această prietenie până astăzi și de aici înainte…
Cofinanțat prin Programul Erasmus Plus al Uniunii Europene, parteneriatul nostru școlar este unul dintre puținele proiecte transnaționale care se desfășoară în limba franceză, în perioada septembrie 2020 – iulie 2023, și are drept scop dezvoltarea competențelor interculturale și orientarea profesională a elevilor, dar și valorizarea patrimoniului cultural-religios, precum și a oportunităților economice regionale, prin colaborarea a cinci licee din Granada – Spania, Focșani – România, Blagoevgrad – Bulgaria, Acireale – Italia și Buzău – România.
Pr. prof. Cristian Marius Dima
Coordonator proiect
Seminarul Teologic Ortodox „Chesarie Episcopul” Buzău