Pentru perioada Postului Nașterii Domnului, Sectorul Cultural-educațional, prin Biroul de catehizare, propune implementarea proiectului catehetic Crăciunul strămoșesc în toate parohiile din cuprinsul Arhiepiscopiei Buzăului și Vrancei, cu scopul de a dinamiza și omogeniza activitățile educațional-catehetice din această perioadă a anului.
Obiectiv general:
Formarea religioasă și comunitară a câte 20 de copii din parohiile din Eparhia noastră, în perioada Postului Nașterii Domnului 2018.
Tema:
Sărbătoarea Nașterii Domnului și primirea Darului ceresc prin pregătirea locașului din sufletele noastre.
Obiective catehetice:
- Cunoaşterea şi argumentarea semnificaţiei religioase a evenimentului prăznuit pe 25 decembrie;
- Împărtăşirea sacramentală – modalitatea deplină de a-L primi în mod personal pe Pruncul Iisus;
- Integrarea copiilor în comunitatea liturgică/parohială;
- Conştientizarea laturii social-filantropice a Crăciunului;
- Dezvoltarea creativităţii artistice şi literare.
Grup țintă: copii și adolescenți cu vârste între 7 și 16 ani
Implementare: preoţii parohi și voluntari (profesori de religie și muzică, dascăli, părinți, elevi și studenți din învățământul teologic)
Parteneri: diverse instituţii comunitare (Arhiepiscopia Buzăului și Vrancei, şcoală, primărie, fundaţii etc.)
Resurse: spațiul pus la dispoziție de parohie, mijloace audio-video, filme, icoane și alte obiecte liturgice, blocuri de desen și culori, costume, cărți tematice, hârtie și instrumente de scris.
Săptămâna I (14-18 noiembrie)
Titlul: Postul Crăciunului – timpul așteptării este plin de momentul așteptat
Scop: Conștientizarea necesității unei perioade premergătoare și pregătitoare Praznicului Nașterii Domnului.
Obiective:
– Să identifice perioada Postului Crăciunului;
– Să înțeleagă scopul și importanța postului premergător Praznicului Nașterii Mântuitorului;
– Formarea deprinderii de a posti (în funcție de vârstă).
Resurse alocate:
Resurse umane: copiii din grupul de lucru, catehetul (preot, dascăl, profesor de religie);
Resurse materiale: spațiul pus la dispoziție de parohie.
Durata: maximum 60 de minute
Activități:
– Constituirea grupului de lucru;
– Amenajarea spațiului de lucru (masă, scaune, așezarea copiilor etc.);
– Prezentarea proiectului și întocmirea unui calendar al întâlnirilor;
– Scurtă prezentare a postului în general și a Postului Crăciunului în special de către catehet;
– Stabilirea unui scurt repertoriu de colinde.
Rezultate așteptate:
– Trezirea interesului pentru tema propusă;
– Buna colaborare a tuturor participanților, în vederea realizării scopului propus;
– Implicarea copiilor în interpretarea colindelor.
Probleme anticipate:
– Mediatizarea insuficientă a proiectului propus;
– Numărul scăzut al participanților.
Săptămâna II (19-25 noiembrie)
Titlul: Maica Domnului, aducătoarea Darului Ceresc
Scop: Cultivarea sentimentelor de prețuire și dragoste pentru Maica Domnului – începutul mântuirii noastre.
Obiective:
– Să asimileze informații noi despre Fecioara Maria;
– Să dezvolte respect pentru cinstirea icoanelor;
– Să capete evlavie la Maica Domnului.
Resurse alocate:
Resurse umane: copiii din grupul de lucru, catehetul (preot, dascăl, profesor de religie);
Resurse materiale: spațiul pus la dispoziție de parohie, icoana Intrării în biserică a Maicii Domnului, partituri (versurile) pentru colinde.
Durata: maximum 60 de minute
Activități:
– Prezentarea și analizarea icoanei Praznicului Intrării în biserică a Maicii Domnului;
– Scurtă prezentare a vieții Maicii Domnului prin menționarea celor patru mari praznice închinate Sfintei Fecioare;
– Rostirea sau intonarea rugăciunii „Cuvine-se cu adevărat”;
– Repetiție program de colinde.
Rezultate așteptate:
– Participarea activă a copiilor din grupul de lucru;
– Receptivitatea copiilor în ceea ce privește prezentarea vieții Maicii Domnului;
– O parte dintre copii cunosc deja rugăciunea „Cuvine-se cu adevărat”;
– O interpretare mai bună a repertoriului de colinde.
Probleme anticipate:
– Frecvența deficitară a copiilor din grupul de lucru;
– Implicarea mai slabă a unor copii din diverse motive.
Săptămâna III (26 noiembrie – 2 decembrie)
Titlul: Sfântul Apostol Andrei, vestea cea bună a românilor
Scop: Conștientizarea importanței pe care o are Sf. Ap. Andrei în actul încreștinării poporului român și aprecierea valorilor naționale.
Obiective:
– Să asimileze noi informații cu privire la ocrotitorul spiritual al românilor;
– Cultivarea sentimentului de prețuire față de eroii neamului și aprecierea valorilor naționale;
– Stimularea creativității.
Resurse alocate:
Resurse umane: copiii din grupul de lucru, catehetul (preot, dascăl, profesor de religie);
Resurse materiale: spațiul pus la dispoziție de parohie, icoana Sf. Ap. Andrei, sistem audio, partituri (versurile) pentru colinde.
Durata: maximum 60 de minute
Activități:
– Scurtă prezentare a vieții și activității Sf. Ap. Andrei;
– Prezentarea icoanei Sf. Ap. Andrei;
– Audierea colindului Sf. Ap. Andrei;
– Amintirea Zilei Naționale în contextul Anului Centenar și intonarea Imnului Național de Stat „Deșteaptă-te, române!”;
– Realizarea de obiecte specifice Zilei Naționale (opțional).
Rezultate așteptate:
– Receptivitate și atenție sporită pentru asimilarea noilor informații;
– Cunoașterea Imnului Național.
Probleme anticipate:
– Lipsa unor fonduri materiale pentru activitățile propuse;
– Depășirea timpului alocat.
Săptămâna IV (3-9 decembrie)
Titlul: Sfântul Ierarh Nicolae, chipul blândeții și bucuria copiilor
Scop: Cunoașterea de către copii a vieții Sfântul Ierarh Nicolae și asocierea cu povestea lui Moș Nicolae.
Obiective:
– Să conștientizeze că sfinții sunt cei mai apropiați prieteni ai noștri;
– Să înțeleagă că bunătatea este o virtute pe care o dobândim prin săvârșirea faptelor de milostenie față de cei aflați în nevoi;
– Să realizeze că Moș Nicolae nu este un personaj fictiv, ci este chiar Sf. Nicolae cel reprezentat în icoanele din biserică.
Resurse alocate:
Resurse umane: copiii din grupul de lucru, catehetul (preot, dascăl, profesor de religie);
Resurse materiale: spațiul pus la dispoziție de parohie, icoana Sf. Ier. Nicolae, planșe cu Moș Nicolae, partituri (versurile) pentru colinde.
Durata: maximum 60 de minute
Activități:
– Scurtă prezentare a vieții Sf. Ier. Nicolae, arhiepiscopul Mirelor Lichiei;
– Relatarea poveștii lui Moș Nicolae de către copii în propria lor versiune;
– Prezentarea icoanei Sf. Nicolae și a unor planșe cu reprezentări ale Moșului pentru asocierea personajelor;
– Repetiție program de colinde.
Rezultate așteptate:
– Toți copiii cunosc povestea lui Moș Nicolae în diferite versiuni;
– Receptivitate sporită în rândul copiilor în privința temei propuse.
Probleme anticipate:
– Frecvența deficitară a copiilor din grupul de lucru.
Săptămâna V (10-16 decembrie)
Titlul: Povestea Nașterii Domnului (proiecție de film)
Scop: Cunoașterea referatului biblic despre Nașterea Domnului.
Obiective:
– Să asimileze noi informații despre povestea biblică a Nașterii Domnului;
– Să conștientizeze că filmul este realizat pe baza referatului biblic, fiind un mijloc modern, accesibil și atractiv, ce nu înlocuiește lectura biblică.
Resurse alocate:
Resurse umane: copiii din grupul de lucru, catehetul (preot, dascăl, profesor de religie);
Resurse materiale: spațiul pus la dispoziție de parohie, laptop, videoproiector, filmul „The Nativity Story” (2006), în regia lui Catherine Hardwicke.
Durata: 110 minute
Activități:
– Organizarea grupului de lucru și a detaliilor tehnice (maximum 10 minute);
– Proiecție de film: Povestea Nașterii Domnului („The Nativity Story”, 2006, 1h 40 min).
Rezultate așteptate:
– Receptivitate și atenție sporită pentru asimilarea noilor informații;
– Trezirea interesului copiilor pentru tema propusă;
– Receptivitate și deschidere către mijloace moderne de învățare.
Probleme anticipate:
– Lipsa unor resurse materiale pentru buna desfășurare a activității propuse.
Săptămâna VI (17-23 decembrie)
Titlul: Vestim Nașterea Domnului
Scop: Vestirea Nașterii Domnului prin intermediul colindului tradițional și dezvoltarea interesului pentru acțiuni de voluntariat.
Obiective:
– Promovarea tradițiilor populare de colind specifice fiecărei zone;
– Promovarea interesului copiilor pentru activitatea de voluntariat prin colindarea persoanelor vârstnice bolnave și singure din parohie.
Resurse alocate:
Resurse umane: copiii din grupul de lucru, catehetul (preot, dascăl, profesor de religie), părinții copiilor din grupul de lucru;
Resurse materiale: costume populare și obiecte tradiționale specifice colindului.
Durata: variază după caz
Activități:
– Repetiție pentru programul de colinde;
– Colindarea persoanelor vârstnice bolnave și singure din parohie sau a celor din centrele sociale.
Rezultate așteptate:
– Interpretarea corectă a colindelor pregătite;
– Implicarea părinților în ceea ce privește costumația copiilor;
– Entuziasm și compasiune din partea copiilor.
Probleme anticipate:
– Cooperarea părinților în privința acestei activități.
25 decembrie
Titlul: Astăzi S-a născut Hristos…
Scop: Euharistia și împărtășirea bucuriei Nașterii Domnului cu comunitatea parohială.
Obiective:
– Împărtășirea copiilor din grupul țintă;
– Integrarea comunității în atmosfera sacră a Crăciunului prin interpretarea colindelor;
– Răsplătirea copiilor din grupul țintă prin daruri și diplome.
Resurse alocate:
Resurse umane: copiii din grupul de lucru, catehetul (preot, dascăl, profesor de religie), părinții copiilor din grupul de lucru;
Resurse materiale: costume populare, daruri, diplome.
Durata: 3–4 ore
Activități:
– Participarea la Sf. Liturghie și împărtășirea copiilor din grupul de lucru;
– Scurt concert de colinde la finalul Sf. Liturghii;
– Toți copiii primesc daruri din partea Moșului și diplome pentru activitatea din proiect.
Rezultate așteptate:
– Cunoașterea și interpretarea colindelor pregătite;
– Receptivitate din partea comunității parohiale.
Probleme anticipate:
– Depășirea timpului alocat.
Repere bibliografice:
- Mica Biblie, Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxă, București, 2016.
- Bacoianis, Arhim. Vasilios, Viața Maicii Domnului, traducere de Anca Curelaru, Editura De Suflet.
- Ciucă, Sorina, Ioniţă, Dragoş, Sfântul Andrei, București, Editura Corint, 2017.
- Ciucă, Sorina, Ioniţă, Dragoş, Sfântul Nicolae, București, Editura Corint, 2017.
- Educarea copilului. Sfaturi ale duhovnicilor și psihologilor ortodocși, București, Editura Sophia, 2013.
- Gordon, Pr. Prof. Dr. Vasile, Introducere în Catehetica Ortodoxă, București, Editura Sophia, 2004.
NOTĂ:
Proiectul propus are caracter orientativ și nu exclude creativitatea metodologică a celor care îl vor implementa.
Proiectul se va finaliza prin raportarea pe formular Google, însoțită de materiale ilustrative, fotografii, filmări, la adresa catehizarebzvn@gmail.com a Biroului de catehizare, până la data de 9 ianuarie 2019.
Pr. Ionuț Constantin,
inspector de specialitate – Biroul de catehizare
Foto: Arhivă