Mulțime de credincioși au participat vineri seară, 22 aprilie 2022, în Catedrala Arhiepiscopală „Înălțarea Domnului” din municipiul Buzău, la Denia Prohodului Domnului, care este de fapt Utrenia din Sfânta și Marea Sâmbătă. Slujba a fost oficiată de Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei, împreună cu un sobor de șapte preoți și diaconi.

Slujitorii și credincioșii, adunați în jurul Sfântului Epitaf, care a fost așezat într-un frumos baldachin, în mijlocul bisericii, cu lumânări în mână, au cântat pătimirile, răstignirea, moartea și îngroparea Mântuitorului Iisus Hristos.

După doi ani de pauză impusă de pandemie, la sfârșitul slujbei Prohodului, clericii și credincioșii de la Catedrala Arhiepiscopală, dar și de la alte parohii din oraș, în frunte cu Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian, au mers în procesiune cu Sfântul Epitaf pe traseul deja cunoscut: strada Chiristigii, strada Frăsinet, bulevardul Unirii, strada Episcop Dionisie Romano și înapoi la Catedrala „Înălțarea Domnului”.

În cuvântul de învățătură, Arhipăstorul Buzăului și Vrancei a vorbit despre însemnătatea Sâmbetei celei Mari.

„Așa cum citim în Sinaxar, în această zi, «prăznuim îngroparea dumnezeiască și trupească a Mântuitorului nostru Iisus Hristos și pogorârea în iad, prin care neamul nostru, fiind chemat din stricăciune, a fost mutat spre viața veșnică». Sărbătoarea de astăzi este, deodată, una a tristeții și tânguirii, dar și a speranței și a bucuriei. Din Sfintele Evanghelii rezultă că Mântuitorul nu a avut parte de ritualul complet al înmormântării, după Legea iudaică, pentru că, în cazul Său, acesta s-a săvârșit în grabă, fără a mai atrage atenția în jur. Nu au participat decât Iosif din Arimateea, Nicodim, ucenicul cel tânăr – Ioan Evanghelistul, Maica Domnului și câteva femei mironosițe. De aceea, Biserica, după întemeierea ei, prin înțelepciunea Sfinților Apostoli și a Sfinților Părinți, a rânduit o astfel de slujbă specială, având în centrul ei «Prohodul Domnului» – cum este cunoscut la noi – sau «Cântarea de tânguire la îngroparea Domnului» – cum este numită în Biserica greacă. Acest imn este urmat de o procesiune, cu opriri în jurul bisericii, prin care credincioșii înțeleg să vină alături de Maica Domnului, de celelalte femei mironosițe și de ucenicii Domnului, în petrecerea Trupului Domnului către mormântul Său. Desigur, lucrul acesta îl înțelegem având loc nu în timpul fizic, ci în dimensiunea duhovnicească a timpului, care îi înglobează pe toți credincioșii ortodocși, de la atâtea biserici unde s-a săvârșit Denia Prohodului”, a menționat Înaltpreasfinția Sa.

După încheierea procesiunii, la intrarea în Catedrala Arhiepiscopală, toți cei prezenți au trecut pe sub Sfântul Epitaf, care, ulterior, a fost dus în Sfântul Altar și așezat pe Sfânta Masă, unde va rămâne în toată perioada pascală, până în ajunul sărbătorii Înălțării Domnului.