Duminică, 18 decembrie 2016, Înaltpreasfințitul Părinte Ciprian, Arhiepiscopul Buzăului și Vrancei, a săvârșit Sfânta Liturghie, în biserica Nașterea Domnului a Parohiei Soveja, județul Vrancea. Din soborul slujitorilor au făcut parte preoți din parohiile învecinate, diaconi, precum și Pr. Vasile Dabija – protoiereu de Panciu. La slujbă au participat numeroși credincioși, printre care și copii îmbrăcați în frumoase costume populare. Grupul psaltic misionar Sfântul Roman Melodul al Eparhiei a dat răspunsurile liturgice.
În cuvântul de învățătură rostit la finalul Sfintei Liturghii, Înaltpreasfințitul Părinte Arhiepiscop Ciprian a explicat înțelesurile Evangheliei Duminicii dinaintea Nașterii Domnului, care ne-a înfățișat Genealogia Mântuitorului Iisus Hristos (cf. Matei 1, 1-25).
„Sfântul Evanghelist Matei a consemnat cele 42 de neamuri, de la Avraam până la Iosif, cu scopul de a demonstra conaționalilor săi faptul că Iisus Hristos, cunoscut ca Fiu al Marei și al lui Iosif, a fost nu numai Dumnezeu, ci și Om, trăgându-Și obârșia din seminția lui David și, respectiv, a patriarhului Avraam, părintele tuturor neamurilor. Așadar, Domnul Hristos nu a apărut de undeva, la întâmplare, ci S-a născut dintr-un neam anume, cel evreiesc, având ascendenți până la a 42-a generație. Spre deosebire de noi, care nu ne cunoaștem strămoșii decât până la a treia sau, cel mult, a patra generație, Sfântul Matei, făcând cercetări serioase, a identificat numele tuturor celor care făceau parte din arborele genealogic al Mântuitorului, prezentându-le ca argument puternic împotriva celor care puneau la îndoială omenitatea lui Iisus.
Scopul pentru care s-a citit acest fragment evanghelic, în Duminica dinaintea Nașterii Domnului, a fost acela de a ne invita și pe noi, cei de astăzi, să medităm cu responsabilitate asupra semnificației marelui Praznic al creștinătății, Nașterea după trup a Fiului lui Dumnezeu, și să ne încredințăm că Domnul Hristos, Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu, născut mai înainte de veci din Tatăl, fără de mamă, S-a născut «la plinirea vremii» (Galateni 4, 4), din mamă, fără de tată, după ce Și-a unit firea divină cu firea omenească, în momentul zămislirii Sale, în pântecele Sfintei Fecioare Maria, prin lucrarea Preasfântului Duh. El a venit pe pământ pentru a izbăvi neamul omenesc din robia păcatului și a morții. Motivul pentru care Dumnezeu-Tatăl L-a trimis în lume pe Unicul Său Fiu a fost iubirea Sa nesfârșită față de oameni, iar scopul Întrupării a fost restaurarea sau reînnoirea firii umane pervertite de păcat și împăcarea omului cu Părintele ceresc, pe Care protopărinții Adam și Eva Îl supăraseră, la scurt timp după ce au fost creați, prin întreitul păcat al lăcomiei, mândriei și neascultării“, a spus Chiriarhul Buzăului și Vrancei.
Totodată, Înaltpreasfinția Sa i-a felicitat pe preotul paroh, Nechifor Gheorghe, și pe enoriași, pentru bogata activitate desfășurată în planul vieții bisericești, arătând că sunt vrednici urmași ai marelui om de cultură Simion Mehedinți, originar din Soveja.
Așezat într-o pitorească zonă de munte, locașul de cult aparține fostei Mănăstiri Soveja, ctitorită în anul 1645 de Matei Basarab, ca semn al împăcării dintre acesta și domnitorul Moldovei Vasile Lupu, motiv pentru care mai este cunoscută și sub numele de Dobromira (bună pace).